مقالات آموزشی

پتانسیل بالای گیلان در احداث نیروگاه خورشیدی

5/5 - (4 امتیاز)

استان گیلان به دلیل دارا بودن شرایط جوی ویژه یکی از بهترین مکان ها برای سرمایه گذاری در خصوص احداث نیروگاه های خورشیدی خانگی می باشد. این استان به دلایل شرایط جوی و شرایط جغرافیایی یکی از ویژه ترین استان های کشور محسوب می شود چرا که به دلیل خاک حاصلخیز،شرایط آب و هوایی،باران خیز بودن استان،سطح گرد و غبار،دریا،باد،میزان روزهای آفتابی و …خود به تنهایی می تواند قطب اقتصادی کشور باشد ولی این مهم در صورتی رخ می دهد که با کمترین هزینه و بیشترین استفاده از تکونولوژی بتوانیم به آرمان های پیش رو دست یابیم.

شاید در حال حاضر استان گیلان را با محصولاتی چون برنج،زیتون و چای بشناسند ولی باید گفت این استان به دلیل دارا بودن شرایط جوی ویژه یکی از بهترین مکان ها برای سرمایه گذاری در خصوص احداث نیروگاه های خورشیدی خانگی می باشد.  طرحی بسیار جالب و هوشمندانه ای که این روزها هر شهروند گیلانی می تواند از آن استفاده کند و عمری از دولت درآمد کسب کند احداث نیروگاه خورشیدی در منزل می باشد.

احداث نیروگاه خورشیدی

از مزایای این طرح می توانیم به کم دردسر بودن این پروژه اشاره داشته باشیم چرا که نیاز به تعمیر،تنظیم و یا مراقبت ویژه ای ندارد و همچنین این منبع درآمد منبعی است که ظرف مدت دو الی سه سال تمام هزینه  های انجام شده خود را باز پس گرفته و حداقل تا دو دهه در آمد ثابت بدون اتلاف وقت و هزنیه اضافی خواهید داشت. گفتنی است این پروژه بدون آلودگی، بدون خطر برای انسان ها و محیط زیست و بی سر و صداست که اگر کمی آینده نگری وجود داشته باشد هرگز نمی توان از راه اندازی این پروژه در منزل صرف نظر کرد.

از دیگر مزایای این طرح می توانیم به تجدید پذیر بودن آن، پایداری، کاهش هزینه برق مصرفی، کاربری های متفاوت، استفاده چندگانه، حمایت از طرف دولت و تعمیر و نگه داری بسیار پایین آن اشاره داشته باشیم به طوری که طبق گفته اکثر کارشناسان این صنعت، انرژی خورشیدی تعمیر و نگهداری خیلی کمی دارد تا حدی که می توان گفت برای مصارف مسکونی فقط باید سالی چند بار صفحات را تمیز کنند. لازم به ذکر است چون این نیروگاه ها بر پشت بام منازل نصب می شوند و معمولا پشت بام مکانی بلا استفاده است در نتیجه این نیروگاه ها سبب اشغال شدن مکان های مهم خانه نخواهند بود.

بدین ترتیب طی سه تا چهار سال اولیه سرمایه کاربر به طور کامل بازمی‌گردد. گفتنی است این طرح دارای پنج سال گارانتی است بنابراین ۱۶ سال بعدی برای کاربر تماما سودآوری محسوب می‌شود و همچنین خوشبختانه دولت برای نرخ تورم تضمین می‌دهد بدین ترتیب اگر تورم بالا برود، مقدار پرداختی نیز افزایش می‌یابد.

دیدگاهتان را بنویسید