آموزش, انرژی های نو, اینورتر, باتری, پنل خورشیدی, خانه هوشمند, شارژکنترلر, مقالات, مقالات آموزشی

پتانسیل تابش خورشیدی در ایران

به این صفحه چه امتیازی میدهید؟

پتانسیل تابش خورشیدی در ایران

انرژی خورشید  یکی از منحصر به فردترین منابع انرژی تجدیدپذیر در دنیاست که به صورت رایگان و همیشگی در دسترس بشر قرار دارد و منبع اصلی تمامی انرژی های موجود در زمین است. می توان به صورت مستقیم و غیر مستقیم از آن استفاده کرد. هم می توانیم از انرژی حرارتی خورشید استفاده کنیم مثل آبگرمکن های خورشیدی و هم به صورت مستقیم از طریق صفحات یا پنل های خورشیدی نور خورشید را به الکتریسیته تبدیل کنیم که به این ها، سیستم های فتوولتائیک گفته می شود.

میزان تابش انرژی خورشید در نقاط مختلف کره زمین متفاوت است و کشور ایران یکی از مناطق پرتابش دنیاست.

ایران به صورت میانگین دارای بیش از 300 روز آفتابی است و به این دلیل یکی از بهترین مناطق جهان از نظر پتانسیل تابش خورشیدی می باشد و یکی از بهترین مکانها برای احداث نیروگاه خورشیدی است. حتی به گفته برخی متخصصان با احداث نیروگاه خورشیدی در بخش مرکزی ایران می توان علاوه بر تامین کل برق مصرفی ایران، مابقی را نیز به کشورهای دیگر صادر کنیم.

در اکثر مناطق ایران، پتانسیل تابش خورشیدی حتی بالاتر از استانداردهای جهانی نیز هست.

با توجه به این موقعیت جغرافیایی مناسب، در سالهای اخیر استفاده از نور خورشید جهت تولید برق در ایران مورد توجه قرار گرفته اما هنوز هم نتوانستیم از تمامی این نعمت بهره ببریم.

 

پتانسیل تابش خورشیدی در ایران

صفحات (پنل) خورشیدی

صفحات یا پنل های خورشیدی به صورت مستقیم نور خورشیدی با الکتریسیته تبدیل می کنند. پنل های خورشیدی از کنار هم قرار گرفتن سلولهای خورشیدی ساخته می شوند.

تاکنون سه نسل از سلول های خورشیدی توسط محققین معرفی شده است:

نسل اول: سلول های سیلیکونی بودند که با توجه بازدهی و طول عمر بالا به صورت صنعتی وارد بازار شدند و هم اکنون نیز در سراسر دنیا مورد استفاده قرار میگیرند.

نسل دوم: سلول های لایه نازک و منعطف هستند همچون سلول های کادمیم تلوراید و CIGS و … که دارای مزایایی نسبت به سلول های نسل اول می باشند اما معایبی نیز دارند همچون پایین تر بودن بازده و بلاتر بودن قیمت البته در برخی کاربردها نسبت به سیلیکونی ها دارای توجیه اقتصادی بیشتری هستند و به همین دلیل تعدادی از کمپانی ها در مناطق مختلف این پنل ها را به صورت انبوه وارد بازار نمودند.

نسل سوم: سلول های نانوساختار هستند که انواع بسیار مختلفی دارند همچون سلول های خورشیدی رنگدانه ای، پروسکایت، پلیمری و …و هم اکنون نیز تحقیقات زیادی در سراسر دنیا روی این سلول ها در حال انجام هستند، این سلول ها با اینکه دارای بازده بالاتری نسبت به نسل های قبل می باشند اما طول عمر کوتاهی دارند.

امید است با پیشرفت تکنولوژی ساخت پنل های خورشیدی و پایین آوردن هزینه، استفاده از انرژی خورشیدی به یک تکنولوژی ارزان در دنیا تبدیل شود.

پنل های خورشیدی سیلیکونی که هم اکنون برای احداث نیروگاه های خانگی و صنعتی استفاده می شوند دارای دو نوع مونوکریستال و پلی کریستال می باشند. بازده پنل مونوکریستال بالاتر از پلی کریستال است اما پنل های پلی کریستال در مناطقی که تابش پراکنده دارند عملکرد بهتری از خود نشان می دهند.

 

برق خورشیدی قابل حمل

سیستم های خورشیدی قابل حمل یکی از بهترین تجهیزات جهت استفاده از روشنایی در مسافرت، کمپینگ، ییلاقات و … می باشد. شما می توانید به راحتی به مناطقی که فاقد برق هستند سفر کنید و مشکلی نداشته باشید. این دستگاه ها شامل یک منبع تولید برق (پنل خورشیدی)، یک باتری جهت ذخیره انرژی در روز و استفاده در شب و مدار شارژ می باشد.

این سیستم ها دارای مزایای زیادی همچون آسان بودن نصب، قابل حمل بودن و بازده بالا، وزن کم می باشند که مناسب کوهنوردان و عشایر می باشد.

 

اجزای پکیج قابل حمل خورشیدی

  • پنل خورشیدی
  • باتری
  • نشانگر میزان شارژ باتری
  • نشانگر وضعیت پنل خورشیدی
  • درگاه خروجی کالیبره شده مناسب برای شارژ انواع تلفن همراه
  • درگاه خروجی ۱۲ ولت
  • کلید ON/OFF برای افزایش عمر باتری در هنگام اتصال پنل و یا دستگاه‌ های جانبی
  • لامپ و سیم

 

انواع نیروگاه خورشیدی

نیروگاه های خورشیدی در ایران به دو دسته تقسیم می شوند.

  • متصل به شبکه (آنگرید)
  • جدا از شبکه (آفگرید)

نیروگاههای آنگرید جهت سرمایه گذاری و اتصال به شبکه برق احداث می شوند که با توجه به مصوبه خرید تضمینی برق خورشیدی ، برق تولیدی این نوع نیروگاه توسط وزارت نیرو از مشترکین خریداری می شود. این قرارداد به مدت 20 سال بین مشترک و وزارت نیرو نوشته می شود.

نیروگاه های آفگرید جهت تامین برق موردنیاز شخصی احداث می گردد و نیازی به دریافت مجوز و اتصال به شبکه وجود ندارد.

اجزای اصلی این نیروگاه ها شامل، پنل خورشیدی، اینورتر، باتری، شارژکنترلر و سیم و کابل می باشد. البته در نیروگاه های متصل به شبکه نیازی به باتری و شارژکنترلر نیست.

 

برق خورشیدی و ارز دیجیتال

در حال حاضر استفاده از انرژی‌ های تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی، زمین ‌گرمایی، برق‌ آبی و باد برای ماینینگ با توجه به هزینه راه‌ اندازی آن‌ها بیش از آنکه از نظر اقتصادی به صرفه باشد، کمکی به حفظ محیط زیست محسوب می‌ شود.

علاوه بر این، نیروگاه‌ های خورشیدی در ابعادی کمی بزرگ ‌تر خود می‌تواند نقش یک کسب و کار متوسط را ایفا کند. همان ‌طور که پیش ‌تر گفته شد، می‌توان برق مازاد تولید شده را به شبکه توزیع برق سراسری فروخت و از این طریق نیز کسب درآمد کرد. هر چند با یک محاسبات سرانگشتی می‌توان دریافت که درآمد حاصل از ماینینگ با استفاده از این انرژی می ‌تواند صرفه اقتصادی بیشتری داشته باشد.

 

کشورهایی که بیشترین استفاده از برق خورشیدی و بادی دارند

طبق آخرین گزارش «Ember» سهم انرژی بادی و انرژی خورشیدی برای تولید برق در کشورهای مخلتف جهان در طول شش ماه نخست سال جاری میلادی، ۱۰ درصد بوده است. آلمان با ۴۲ درصد، بیش از هر کشوری در جهان در تولید برق مورد نیاز خود از انرژی‌های بادی و خورشیدی بهره می‌برد و پس از آن انگلستان با ۳۳ درصد در رتبه دوم قرار دارد.

 

تفاوت باتری خورشیدی و باتری خودرو

باتری خورشیدی طراحی شده است تا یک مقدار ثابت جریان را در طول مدت زمان طولانی فراهم کند.

باتری مورداستفاده در سیستم‌های خورشیدی به علت استفاده مداوم هر روز از آن‌ها در درجه اول باید دارای طول عمر بالا باشند. به طور کل طول عمر یک باتری بر حسب تعداد سیکل شارژ و دشارژ و میزان سطح دشارژ باتری بیان می شود.

باتری خودرو طراحی شده است تا مقدار زیادی از جریان را برای مدت کوتاهی فراهم کند. بنابراین باتری خودرو می تواند تمام عمر خود را بدون هیچ گونه تخلیه بیش از 20 درصد از ظرفیت کل آن، تخلیه کند. با استفاده از این روش، یک باتری خودرو می تواند چندین سال عمر كند.

باتری‌ های خودرو در صورتی که تنها چند بار به طور کامل دشارژ شوند طول عمر آن‌ها بسیار کاهش می ‌یابد و مستهلک خواهند شد. در سیستم‌های خورشیدی پس از روز‌های ابری باتری ممکن است تا عمق ۸۰ درصد دشارژ شود و باتری باید قابلیت تامین بار را در این شرایط داشته باشد.

 

گیلان می تواند قطب تولید برق خورشیدی در غرب آسیا شود

سرپرست برق منطقه‌ای گیلان با بیان اینکه پتانسیل انرژی خورشیدی استان گیلان از بسیاری از استان‌های آفتابی مانند کرمان و یزد، به مراتب بیشتر است، گفت: اگر از تمامی ظرفیت‌های استان گیلان در زمینه انرژی خورشیدی استفاده شود، استان گیلان می‌تواند قطب تولید انرژی برق از انرژی خورشیدی در کشور و حتی در منطقه غرب آسیا بشود.

دیدگاهتان را بنویسید