آموزش, مقالات آموزشی

بازدهی پنل های خورشیدی در زمستان چگونه است؟

به این صفحه چه امتیازی میدهید؟

همانطور که می دانیم، پنل های خورشیدی با نور خورشید کار می کنند و در تابستان ها بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. حال بازدهی پنل های خورشیدی در زمستان که روزها کوتاه تر و نورخورشید کمتر شود، بازهم مناسب است؟ این سوال خیلی از افراد است که آیا دراین شرایط هم می توان پنل خورشیدی نصب کرد یا خیر؟!

انرژی خورشیدی یک سرمایه گذاری در طول سال است

همه ی شهرهایی که از انرژی خورشیدی استفاده می کنند، همیشه  آسمان آبی و آفتابی ندارند. برخی از مناطق پیشرو در استفاده از انرژی خورشیدی خانگی، زمستان های برفی نیز دارند.

در برخی شهرها ساعات تابش خورشید در طی روزهای تابستان طولانی‌تر است و بدین جهت در طول زمستان، بازدهی کمتر  پنل های خورشیدی جبران می‌شود و از آنجا که اندازه گیری خالص خروجی انرژی خورشیدی را به صورت تمام سال مدنظر است، مالکین خانه ها  در تمام چهار فصل از تولید برق خورشیدی سود می برد.

 

بازدهی پنل های خورشیدی در زمستان

پنل ها در دماهای کمتر، کارآمدتر هستند

عموماً پنل های خورشیدی فتوولتائیک با افت جیوه، انرژی خروجی بالاتری به دست می آوردند و مانند بسیاری از فناوری های الکترونیکی، در دماهای سرد بهتر از گرمای بالا عمل می کنند. این افزایش راندمان در طول ماه‌های زمستان، می‌تواند افت تولید برق مربوط به پوشش برف یا بازه‌های کوتاه‌تر نور خورشید در طی روز را جبران کند.

علاوه بر این، پنل های خورشیدی قادر به دریافت برخی از اشعه هایی هستند که از پوشش برف منعکس می شوند و عملکرد را افزایش می دهند.

برف روی پنل های خورشیدی مساله ی چندان مهمی نیست

زمستان تنها زمانی بر تولید خورشیدی تاثیر می گذارد که پنل ها به شدت با برف پوشانده شده باشند و البته این اتفاق به ندرت رخ می دهد .

در بیشتر موارد، برف سبک به سرعت می‌وزد و برف سنگین‌تر با شیب پنل‌ها، از بین می‌رود. حتی پنل های نیمه پوشیده هم می توانند به طور موثر برق تولید کنند.

از آنجایی که پنل‌ها در سمت رو به خورشید بروی سقف نصب می‌شوند و نور را جذب می کنند، با لیز خوردن برف، می توانند خود را تمیز ‌کنند. حتی برف به تمیز کردن پنل های خورشیدی در حین ذوب شدن کمک می کند، مشابه روشی که ذوب شدن برف به خودی خود باعث تمیزی پنجره ها می شود،  چون هر گونه غبار روی شیشه با ذوب شدن برف از بین می رود. بدون گردو و غبار، پنل های خورشیدی می توانند به سطح کارایی مطلوب خود برسند.

در صورت پوشاندن برف سنگین، تولید برق توسط پنل‌های خورشیدی متوقف می‌ شود، با این وجود تولید کلی سالانه به طور قابل‌توجهی تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد و سرمایه‌گذاری خوبی در اکثر مناطق باقی می‌ماند.

در مورد وزن برف، نصب پنل ها به گونه ای طراحی شده اند که حتی زمستان های متوالی را تحمل می کنند.

آزمایش پنل های خورشیدی تحت فشار دوام قابل توجهی را نشان می دهد. پنل ها با توجه به ظرفیت خود برای کنترل فشار رتبه بندی می کنند. هر چه درجه فشار یک پنل بالاتر باشد، آن پنل تحت بارهای فشار برف و باد قوی تر خواهد بود.

اثر عایقی پنل خورشیدی

آیا حضور فیزیکی پنل های خورشیدی تاثیری بر دمای داخلی خانه خواهد داشت؟

به گفته محققانی که این سوال را مطالعه کرده اند، پاسخ مثبت است. به نظر می رسد که حضور فیزیکی پنل ها،  سقف را در برابر آب و هوای نامناسب، نور خورشید و گرما محافظت می کند. نصب پنل خورشیدی از یک فاکتور عایق اضافی بهره می برد، بنابراین در زمستان گرمتر و در تابستان خنک تر خواهد بود.

در تابستان، پنل ها به عنوان سپر روی سقف عمل می کنند. این اثر خنک کننده پنل های فیزیکی قابل توجه است. محققان دریافتند که هزینه های انرژی صرفه جویی شده در خنک سازی ساختمان 5 درصد تخفیف در قیمت نصب خورشیدی در طول عمر پنل ها دارد.

علاوه بر این، دیگر تحقیقات نشان می‌دهد که نصب پنل خورشیدی در طول شب و هنگامی که دما کاهش می یابد، باعث نگهداری گرما در خود می شود. این اثر هزینه های انرژی را در زمستان کاهش می دهد و بازده سرمایه گذاری را بیشتر می کند.

نتیجه

ما می دانیم که تغییر به سمت انرژی های تجدیدپذیر کلید آینده ما است. با در نظر گرفتن همه موارد، نصب خورشیدی در تمام طول سال بازده خوبی را به سرمایه گذاران ارائه می دهد. این انرژی ها، خانه‌های ما را گرم و خنک می‌کنند و در طول زمستان، زمانی که نیاز برق خانگی زیاد است، به عملکرد خود ادامه می‌دهند.

منبع:

solarmetric.com

دیدگاهتان را بنویسید