آموزش, مقالات آموزشی

انرژی خورشیدی در استان گیلان

به این صفحه چه امتیازی میدهید؟

احداث نیروگاه انرژی خورشیدی در استان گیلان می تواند راهی باشد جهت کاهش هزینه های انتقال برق به نقاطی که شرایط ویژه ای دارند. از آنجا که هزینه برق رسانی در استان گیلان به نسبت استان های دیگر به خاطر شرایط جغرافیایی، ضعیف بودن بافت خاک، گران بودن زمین و پوشش خاص آن قریب به چهار برابر استان های دیگر است. ایجاد شرایط لازم جهت بهره برداری از انرژی خورشیدی می تواند راهی برای کمک به شبکه سراسری برق استان باشد.

انرژی خورشیدی چیست؟

این انرژی حاصل از خورشید است که به انرژی حرارتی یا الکتریکی تبدیل می شود. انرژی خورشیدی پاک ترین و فراوان ترین منبع انرژی تجدیدپذیر موجود است.

رایج ترین شکل انرژی خورشیدی توسط پنل های خورشیدی یا سلول های فتوولتائیک مورد استفاده قرار می گیرد. فن‌آوری‌های خورشیدی می‌توانند از این انرژی برای مصارف مختلف، از جمله تولید برق، تامین نور محیط داخلی و گرم کردن آب برای مصارف خانگی، تجاری یا صنعتی استفاده کنند.

 

نیروگاه انرژی خورشیدی در استان گیلان

مزایا و معایب احداث نیروگاه خورشیدی

ترویج بهره برداری از نیروگاه خورشیدی در استان گیلان برای مشترکین متقاضی، مزایایی به همراه خواهد داشت که در ادامه به مواردی از آن اشاره خواهیم کرد.

  1. 100٪ انرژی پایان ناپذیر، که قابل تجدید و رایگان است؛
  2. بدون انتشار آلاینده در هوا؛
  3. کاهش استفاده از سوخت های فسیلی؛
  4. کاهش نیاز به اتکا به شبکه برق یا گاز طبیعی ؛
  5. اقدام کلیدی در برابر تغییرات آب و هوایی؛
  6. کسب درآمد و اشتغال محلی.

در کنار مزایای این روش، معایب نیروگاه خورشیدی باید در نظر گرفت. از جمله آن:

  1. انرژی متناوب؛
  2. سرمایه گذاری اولیه بالا؛

جمع بندی

باتوجه به مشکلات موجود در دردسترسی به شبکه برق در نقاط مختلف، میتوان از انرژی های جایگزین و متداول که در کشورهای دیگر مورد استقبال قرار گرفته است، استفاده نمود. حمایت از احداث نیروگاه انرژی خورشیدی در استان گیلان از طرف دولت و ترویج آن می تواند کمکی در جهت این مهم باشد.

دیدگاهتان را بنویسید