آموزش, مقالات آموزشی

سلول های خورشیدی نسل سوم

به این صفحه چه امتیازی میدهید؟

سلول های خورشیدی نسل سوم این امکان را فراهم نمودند تا  تبدیل فوتون به برق با راندمان بالا با هزینه تولید ارزان تر صورت گیرد. سلول های خورشیدی مبتنی بر اشکال Si خالص در سیستم های خورشیدی نسل اول، با راندمان ~27٪بودند. به دلیل هزینه بالای تولید در این نسل، محققان به دنبال فرآیندها و مواد جدیدی بودند که منجر به تولید سلول خورشیدی نسل دوم شامل دیزلنید ایندیم مس، سیلیکون آمورف و سلول های خورشیدی پلی کریستالی شد.

با این وجود، تولید سلول های خورشیدی گران بود، زیرا فرآیند ساخت به مقدار زیادی انرژی نیاز داشت.

هدف از فناوری این نسل

هدف از سلول نسل سوم، کارآمدی بیشتر انرژی خورشیدی نسبت به باند وسیع‌تری از آن (به عنوان مثال، از جمله مادون قرمز)، ارزان‌تر کردن آن به طوری که بتواند توسط افراد بیشتری استفاده شود، و کاربردهای متفاوت را توسعه دهد.

انواع سلول خورشیدی نسل سه

فناوری سلول خورشیدی نسل سوم به چند دسته طبقه بندی می شوند. که اینها شامل سلول های خورشیدی حساس شده توسط یک ماده رنگی، سلول های خورشیدی حساس شده توسط نقاط کوانتومی (QDs) و سلول های خورشیدی حساس شده با پروسکایت است.

مزایای سلول خورشیدی نسل سوم

در تولید سلول‌ خورشیدی نسل سوم هزینه ها کاهش یافته و سلول‌ها نیز کارآمد هستند. این نسل جدید از سلول‌های خورشیدی علاوه بر سیلیکون از مواد مختلف و جدید از جمله نانولوله‌ها، سیم‌های سیلیکونی، جوهر خورشیدی با استفاده از فناوری‌های چاپ معمولی، رنگ‌های آلی و پلاستیک‌های رسانا ساخته می‌شوند.

این فناوری پیچیده ممکن است گران باشد اما هزینه هر وات پیک، کاهش می یابد. از آنجایی که این روش غیر سمی است و از موادی که به راحتی در دسترس هستند استفاده می کند، برای کاربردهای سلول خورشیدی فتوولتائیک در مقیاس بزرگ مناسب است. مزایای قابل توجه سلول خورشیدی فتوولتائیک نسل سوم ممکن است شامل فناوری های قابل پردازش با محلول، فناوری های کارآمد برای تولید تجاری و راندمان بالا در دماهای بالاتر باشد. اما چالش مهم این نسل کاهش هزینه برق خورشیدی است.

منبع:

www.intechopen.com

دیدگاهتان را بنویسید