آموزش, مقالات آموزشی

تولید برق خانگی و صنعتی با نیروگاه آفگرید

به این صفحه چه امتیازی میدهید؟

دو نوع نیروگاه خورشیدی براساس نیاز افراد احداث می شود: آنگرید و آفگرید. نیروگاه آفگرید Off-grid عبارت است از نیروگاه خورشیدی که مستقل از شبکه سراسری بوده و تمام برق مصرفی موردنیاز، از طریق صفحات خورشیدی تامین می‌کند. انرژی الکتریسیته تولیدی توسط باتری و شارژ کنترلر، ذخیره شده تا بتوان برق مورد نیاز را در ساعات غیر آفتابی یا روز‌های ابری را مهیا نماید.
این نوع سیستم برای مکان هایی بهره برداری می شود که میزان مصرف برق مشخص است و تامین برق تجهیزات آن تنها نیاز به احداث نیروگاه خورشیدی است.

تجهیزات مورد نیاز در نیروگاه آنگرید

1. شارژ کنترلر خورشیدی

برق تولیدی پنل های خورشیدی در طی روز در نوسان است و اگر این برق بدون کنترل وارد باتری شود، باعث آسیب رساندن به باتری می گردد. بدین جهت وظیفه کنترل سطح انرژی و الکتریسیته ورودی به باتری برعهده شارژ کنترلر خورشیدی است.

2. باتری خورشیدی

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد، برقی که در طی روز و حین تابش آفتاب توسط پنل خورشیدی در سیستم آفگرید تولید می شود در باتری خورشیدی ذخیره می گردد. برق مازاد ذخیره شده در باتری ها، برای تجهیزاتی که برق مورد نیاز خود را تنها از طریق این سیستم تامین می کنند، در ساعات غیرآفتابی فراهم می نماید.

3. اینورتر خورشیدی

برق مصرف خانگی از نوع متناوب است و از آنجا که پنل های خورشیدی، برق مستقیم را تولید می کنند، نیاز هست که از اینورتر برای تبدیل برق مستقیم به متناوب استفاده شود

تولید برق خانگی و صنعتی با نیروگاه آفگرید

از آنجا که سیستم آفگرید مستقل از شبکه برق است، برای احداث نیروگاه آفگرید نیز به دریافت مجوز از دستگاه مربوطه نیازی نیست و بعد از نصب، می توان از آن بهره برداری نمود.

با استفاده از انرژی خورشیدی در استان گیلان میتوان، برای مناطقی مثل منازل مسکونی دور از شبکه برق، روستاهای دورافتاده، خانههای ییلاقی و پمپهای آب کشاورزیو… که به شبکه برق سراسری دسترسی نیست و یا هزینه برق رسانی بالاست، برق مورد نیاز را تولید نمود.

معایب نیروگاه آفگرید

هزینه این نیروگاهها به دلیل استفاده از باتری و شارژ کنترلر جهت ذخیره برق مازاد و هزینه تعمیر و نگهداری آن، نسبت به نیروگاههای متصل به شبکه، دو برابر و حتی بالاتر است. طول عمر باتری ها به طور متوسط بین چهار و یا پنج سال است و در صورتی که از باتریهایی با سیکل کارکرد بیشتر و عمق دشارژ بالاتر استفاده شود، این مدت تا8   نیز افزایش می یابد.

جمع بندی:

توجه به این نکته که طراحی و احداث توسط متخصصن این حوزه، میتواند در افزایش طول عمر مفید سیستم پنل خورشیدی تاثیر گذار است.

دیدگاهتان را بنویسید