آموزش, مقالات آموزشی

ساعات تابشی و تاثیر آن بر سیستم خورشیدی

به این صفحه چه امتیازی میدهید؟

اگر قصد احداث سیستم خورشیدی را به صورت خانگی و یا صنعتی را دارید، اطلاع از ساعات تابشی خورشید و میزان دریافت نور خورشید در منطقه، می تواند در محاسبه مقدار تولید برق خورشیدی به شما کمک کند.

در محاسبه ساعات پیک نور خورشید، شدت نور خورشید اندازه‌گیری می‌ شود، تا بتوان  میزان برق تولیدشده توسط پنل های خورشیدی را تخمین زد.

هر منطقه دارای ساعات پیک نور خورشید مشخصی است و این نکته می تواند در تصمیم گیری برای انتخاب محل نصب یک سیستم پنل خورشیدی موثر باشد.

 

ساعات تابشی

ساعات تابشی به چه معناست؟

یک ساعت پیک خورشید، زمانی است که شدت نور خورشید به طور متوسط ​​به 1000 وات برق فتوولتائیک در هر متر مربع می رسد. یک ساعت، معیاری است برای مدت زمانی که پرتوهای خورشید در یک منطقه معین بیشترین شدت را دارند، به این معنی که مدت زمانی است که می توانید تولید برق را با پنل های خورشیدی خود به حداکثر برسانید.

از نظر علمی:

1 ساعت پیک خورشید = 1000 وات بر متر مربع (یا 1 کیلووات بر متر مربع) نور خورشید در ساعت.

منظور از ساعات پیک خورشید، ساعات بین طلوع و غروب خورشید نیست بلکه اشاره به تابش خورشیدی دارد. تابش خورشیدی مقدار تابشی است که در یک بازه زمانی معین بر سطح زمین می‌تابد.

بنابراین، منطقی است که ساعات بین ظهر و اوایل بعد از ظهر، ساعات پیک تابش خورشیدی تلقی شود، زیرا خورشید در بالاترین سطح آسمان است و صفحات خورشیدی، پرتوهای خورشید را با زاویه مستقیمی دریافت می کنند. برعکس، ساعات پیک خورشید در طول طلوع و غروب خورشید رخ نمی‌دهد، زیرا خورشید در زاویه کمتری نسبت به صفحات خورشیدی قرار می گیرد.

به عبارت دیگر، اگر موقعیت مکانی شما 7 کیلووات ساعت بر متر مربع تابش خورشیدی در طول یک روز دریافت کند، در این صورت شما 7 ساعت پیک خورشید دریافت خواهید کرد.

درباره ساعات پیک خورشید چه چیزی باید بدانم؟

دانستن ساعات پیک خورشید در منطقه می توانددر تعیین اندازه مناسب صفحات سیستم پنل خورشیدی برای سقف کمک کند. اگر قصد دارید از درآمد فروش برق  بهره مند شوید، باید ساعات پیک خورشید منطقه خود را محاسبه کنید تا بدانید که آیا می توانید برق اضافی تولید کنید یا خیر.

همچنین ساعات پیک خورشید به شما کمک می کند تا تشخیص دهید که چه زمانی، پنل های خورشیدی بهره وری بیشتری خواهند داشت تا بتوان برای تامین بلند مدت برق، برنامه ریزی بهتری داشته باشید.

پیک ساعات خورشیدی چگونه بر پنل های خورشیدی تأثیر می گذارد؟

اطلاع از میانگین ساعات پیک خورشید در منطقه می تواند معیار مفیدی برای پتانسیل تولید برق خانگی و صنعتی باشد. با استفاده از مثال زیر، بیایید ببینیم چگونه می توانید از ساعات پیک خورشید برای محاسبه میزان برق مورد نیاز سیستم پنل خورشیدی خود برایاحداث، استفاده کنید:

ساعات پیک خورشید = 7

خانه شما در سال گذشته 25000 کیلووات ساعت برق مصرف کرده است

25000 کیلووات ساعت / 365 روز = 68.49 کیلووات ساعت در روز

68.49 کیلووات ساعت در روز / 7 ساعت پیک خورشید در روز = 9.78 کیلووات ساعت

شما باید یک سیستمPV خورشیدی 10 کیلو وات نصب کنید

پنل های خورشیدی به نور مستقیم خورشید در ساعات پیک خورشید نیاز دارند تا حداکثر برق ممکن را برای خانه تولید کنند. با این حال، برای بهره بردن از مزایای انرژی خورشیدی، نیازی به رفتن به منطقه ای با بیشترین تعداد ساعات پیک خورشید نیست. این فقط به این معنی است که خانه ای در منطقه ای  قرار دارد که ساعات پیک آن کمتر است و از 25000 کیلووات ساعت برق در سال استفاده می کند، نسبت به خانه ای در منطقه ای دیگر با ساعات پیک بیشتر و با همان میزان مصرف سالانه، به پنل های خورشیدی بیشتری در مجموعه پشت بام خود برای تولید این مقدار برق نیاز دارد.

عوامل دیگری به جز میانگین ساعات پیک خورشید روزانه بر ظرفیت تولید انرژی سیستم پنل خورشیدی شما تأثیر می گذارد، از جمله:

مصرف خانگی:

مصرف انرژی در خانه بزرگترین عامل در تعیین اندازه یک سیستم پنل خورشیدی است. حتی اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که ساعات پیک خورشید بیشتر است، با این حال به تعداد مناسبی از پنل‌های خورشیدی برای تولید برق لازم برای خانه خود نیاز دارید.

کارایی پنل خورشیدی:

منظور توانایی یک سیستم پنل خورشیدی برای تبدیل نور جذب شده خورشید به برق است. پنل های خورشیدی متوسط ​​تقریباً بین 15 تا 20 درصد کارآمد هستند و پنل های خورشیدی با کیفیت بالا در برخی موارد بیش از 22 درصد راندمان دارند. سن پنل های خورشیدی شما و نوع ماده ای که برای جذب انرژی خورشیدی استفاده می شود، کارایی پنل های شما را تعیین می کند.

ظرفیت ذخیره سازی:

برای رفع نیازهای مصرف خانگی برق، می توان بانک باتری را به سیستم پنل خورشیدی اضافه کرد تا برای مواقعی که پنل ها، برق کافی برای رفع برق مورد نیاز را تولید نمی کنند، آماده بود.

رشد آینده:

اگر پیش‌بینی شود که در آینده نیاز به تولید انرژی، افزایش می یابد، ممکن است تصمیم بگیرید که پنل‌های بیشتر از آنچه در حال حاضر نیاز دارید روی سقف خود نصب کنید.

جمع بندی:

اگر با کارشناسان خورشیدی شرکت ویهان صحبت کنید، می توانید مطمئن باشید که هنگام طراحی سیستم انرژی خورشیدی برای خانه شما، تمام جزئیات در نظر گرفته می شود. تیم متخصصان خورشیدی ما به سوالات شما پاسخ خواهند داد و به شما کمک می کنند تا انتخاب های خورشیدی مناسبی را برای نیازهای خود داشته باشید.

منبع:

palmetto.com

دیدگاهتان را بنویسید