آموزش, مقالات آموزشی

اینورتر خورشیدی چیست؟

به این صفحه چه امتیازی میدهید؟

اینورتر یکی از اجزای سیستم پنل خورشیدی محسوب می شود. برق قابل استفاده در منازل و مشاغل متعدد از نوع برق متناوب(AC) است، وظیفه اینورتر تبدیل برق مستقیم(DC) تولید شده از پنل های خورشیدی به برق متناوب است.

تفاوت برق متناوب و برق مستقیم

در برق مسقیم جریان بارالکتریکی در یک جهت حرکت می کند ولی حرکت در برق متناوب تغییر می کند. اگر که شبکه سراسری از  برق متناوب 65 هرتز استفاده می کند، این بدان معناست که جهت جریان برق، 65 بار در ثانیه تغییر می یابد.

 

اینورتر خورشیدی چیست؟

انواع اینورتر خورشیدی

  1.  مرکزی:

اگر که سیستم هایی نیاز به مگاوات یا صدها کیلووات حجم نیاز داشته باشند، این نوع، گزینه پیشنهاد می شود. اینورتر مرکزی برای سیستم خانگی به دلیل فضای زیادی که اشغال می کند، مناسب نیست و برای صنایع و مقیاس های بزرگ کاربردی است.

  1.  رشته ای:

      این مدل برای اهداف خانگی مورد استفاده قرار می گیرد و یک بخشی از سیستم خورشیدی است.

  1. اینورتر باتری:

اگر که در سیستم شما باتری وجود دارد این نوع اینورتر انتخاب مناسبی است.

    4. میکرو اینورتر:

      این نوع به اندازه یک کتاب کوچک بوده و نسبت پنل خورشیدی به میکرو اینورتر 1:1 است. میکرواینورتر در شرایط ابری انرژی بیشتری تولید می کنند.

  1.  هیبریدی:

این مدل به شما امکان می دهد باتری ها را به سیستم پنل خورشیدی خود متصل کنید.

راندمان کارایی در اینورتر خورشیدی

در فرایند تبدیل برق مستقیم تولید شده از پنل های خورشیدی به جریان برق متناوب، مقداری انرژی به شکل گرما تولید می شود. اینورترهای خورشیدی که دارای راندمان بالاتری باشند تلفات انرژی در آن ها کمتر خواهد بود. راندمان در اکثر اینوترهای باکیفیت 97% الی 99% است و عواملی همچون سایه که در بازدهی سیستم خورشیدی تاثیرگذر هستند، از طریق اینورتر می توان اثر آن  را به حداقل رساند.

گزارش خروجی سیستم خورشیدی

یک قابلیت دیگر در اینورترهای خورشیدی، مشاهده و بررسی توان خروجی سیستم خورشیدی است. این امکان از طریق برنامه های تلفن همراه و وب سایت فراهم شده است تا شما بتوانید میزان انرژی تولید شده را ردیابی نمایید

تشخیص ایرادات سیستم و هشدار نسبت به رفع آن

سیم کشی برق و تجهیزات در سیستم خورشیدی به مرور زمان دچار فرسودگی می شود و در نتیجه آن، باعث بروز خطاهای الکتریکی خطرناک می گردد. اینورتر خورشیدی این توانایی را دارد که به سرعت مشکل پیش آمده را تشخیص دهد و خاموش شود، به دنبال آن از بقیه سیستم محافظت نماید.

جمع بندی:

اگر که به دنبال سرمایه گذاری و احداث سیستم خورشیدی هستید برای انتخاب اینورتر مناسب از متخصصین حوزه انرژی خورشیدی بهره مند شوید تا بتوانید با صرفه جویی در هزینه ها، بیشترین توان خروجی از سیستم خود دریافت نمایید.

 

منابع:

palmetto.com

solarpowerworldonline.com

دیدگاهتان را بنویسید