مقالات آموزشی

برق خورشیدی خانگی و محاسبه هزینه آن

5/5 - (2 امتیاز)

نیروگاه‌های خورشیدی امروزه در دنیا مورد استقبال فراوان قرار گرفته است، ولی  به دلیل قیمت پایین برق در ایران برق خورشیدی خانگی نتوانسته بود به جایگاه اصلی خود برسد. به همین دلیل وزارت نیرو با ایجاد شرایط خرید تضمینی برق نیروگاه‌های خورشیدی خانگی و نیروگاه‌های بزرگ با قیمت بالاتر، امکان احداث نیروگاه‌های خورشیدی با توجیه اقتصادی مناسب را فراهم کرده است. وزارت نیرو به صورت تضمینی برق تولیدی نیروگاه خورشیدی شما را تا ۲۰ سال خریداری می‌کند و هر سال هم با توجه نرخ تورم، پولی که به شما می‌دهد افزایش پیدا خواهد کرد. در ایران فقط برق نیروگاه خورشیدی متصل به شبکه را خریداری می کنند و نمی توانید نیروگاه خورشیدی داشته باشید برای مصرف خودتان و مازاد مصرف خودتان را بفروشید. نیروگاه متصل به شبکه هرچقدر تولید می کنید همان لحظه به شبکه برق تزریق می کند.

مصرف برق هر خانه چقدر است؟

مصرف برق خانه‌های مختلف با هم فرق دارد و نمی‌توان از روی متراژ این مقدار را تخمین زد و به تعداد وسایل برقی موجود در منزل بستگی دارد. معمولا برای مصارف عادی با کولر آبی حداکثر ۵ کیلووات و برای خانه‌های با کولر‌های گازی بین ۷ تا ۱۰ کیلووات مصرف برق دارند. در نظر داشته باشید که این میزان مصرف برای ساعات اوج مصرف و استفاده همزمان است وگرنه در خیلی از ساعات روز ممکن است مصرف شما به یک کیلووات هم نرسد.

از روی قبض برق نمی‌توان به درستی به مصرف برق پی برد چون ممکن است مثلا یک خانه فقط ۶ ساعت برق مصرف کند، ولی هر ساعت ۴ کیلووات مصرف داشته باشد، ولی یک خانه دیگر ۲۴ ساعت مصرف کند، اما هر ساعت یک کیلووات مصرف داشته باشد. با اینکه هر دو روزی ۲۴ کیلووات مصرف برق دارند، اما طراحی‌ها کاملا متفاوت است.

هزینه نیروگاه خورشیدی خانگی

هزینه نصب نیروگاه برق خورشیدی خانگی

با احتساب همه هزینه‌های مربوط به یک سیستم خورشیدی (پنل، اینورتر، استراکچر، سیم و کابل، تابلو برق AC و DC، نصب و…) برای هر یک کیلووات حدودا ۸ میلیون تومان با قیمت فعلی (دیماه ۹۸) هزینه در برخواهد داشت. برای فروش به شبکه می‌توان از ۳ تا ۱۰۰ کیلووات نیروگاه برق خورشیدی خانگی احداث کرد که توضیح داده شد هر کیلووات حدودا ۸ میلیون تومان هزینه دارد. البته هرچه نیروگاه شما بزرگتر باشد قیمت تمام شده پایین‌تر خواهد شد مثلا هزینه احداث یک نیروگاه ۲۰ کیلوواتی با پنل داخلی حدودا 160 میلیون تومان هزینه دارد و هر نیروگاه ۱۰۰ کیلوواتی با پنل ایرانی حدودا ۷۰۰ میلیون تومان هزینه در برخواهد داشت. این سیستم خورشیدی برای نیروگاه‌های خورشیدی متصل به شبکه و برای فروش است و امکان استفاده برای خود مصرف کننده وجود ندارد، چون شرکت توزیع برق کنتور را پلمب می‌کند.
توجه داشته باشید در نیروگاه خورشیدی خانگی حدودا  ۹۰ درصد قیمت کل مربوط به خرید تجهیزات است و کمتر از ده درصد هزینه کل به نصب و طراحی و خدمات مشاوره اختصاص دارد. لذا سود نیروگاه های خورشیدی برای شرکت های پیمانکار حدودا ۳ تا ۵ درصد است و لذا اکثر آنها بصورت نقدی کار می کنند خصوصا در شرایطی که قیمت ها هر روز تغییر می کند و ثبات ندارند.
درآمد ماهانه نیروگاه‌ برق خورشیدی خانگی
برای تعیین میزان دقیق درآمد یک نیروگاه نیاز دانستن نوع پنل و اینورتر، زوایه نصب، میزان تابش، دمای روزانه و ماهانه، شرایط آلودگی‌های هوا، میزان سیم و کابل مصرفی و فاصله از شبکه برق و… است. بر همین اساس برای تعیین میزان دقیق تولید و درآمد هر شهر باید از شرکت‌های مشاوره طرح توجیهی فنی-اقتصادی بخواهید. به صورت کلی می‌توان گفت که یک نیروگاه ۵ کیلوواتی بین ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان در ماه برای شما تولید خواهد داشت. بدیهی است یک نیروگاه ۱۰ کیلوواتی دو برابر این رقم درآمد دارد و به همین نسبت برای بقیه نیروگاهها… در نظر داشته باشید که تابستان درآمد بیشتری بوده و زمستان کمتر است.
آیا دولت برای نصب این نیروگاه وام یا تسهیلات بانکی می دهد؟
در حال حاضر وزارت نیرو به منظور احداث نیروگاه های خورشیدی وام نمی‌دهد مگر اینکه خود مشترک بتواند بانک را راضی کند و از بانک وام بگیرد. وزارت نیرو با خرید تضمینی برق با قیمت بسیار بالاتر از قیمت برق مصرفی مشترکین، در واقع  به سرمایه گذاران در این بخش کمک می کند تا طرح آنها توجیه اقتصادی داشته باشد.

هزینه تعمیرات و نگهداری سیستم‌های خورشیدی خانگی

نگهداری این سیستم‌ها اغلب شامل پاک کردن دوره‌ای پنل‌ها است (هر دو ماه یکبار) به خصوص در شهر‌های با هوای آلوده (هر ماه یکبار) و عمر این پنل‌ها هم حدود ۲۰ سال است. پنل‌ها عموما بالای ۲۰ سال گارانتی دارند و نباید در بیست سال بیشتر از ۲۰ درصد افت راندمان داشته باشند. بازرسی‌های دوره‌ای نیروگاه‌ برق خورشیدی خانگی برای چک کردن شرایط کارکرد درست و بهینه تجهیزات توصیه می‌شود که سالی یکبار چک گردد، ولی بصورت کلی، نیروگاه‌های خورشیدی نیاز ندارد که مدام یکنفر از آن‌ها محافظت کرده و یا گرفتار آن باشد.

این سیستم ممکن است هر چند سال نیاز به تعمیر جزیی داشته باشه که در کل قابل صرف نظر کردن هست و یک سیستم خوب سال‌ها بدون دردسر کار خواهد کرد.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید